دانستنی ها درباره کولیک نوزادان
  • 2021/04/08
  • 0

دانستنی ها درباره کولیک نوزادان

شاید تا به حال نام کولیک به گوشتان خورده باشد و یا اطلاعاتی هم درباره آن کسب کرده باشید. وقتی از کولیک صحبت می کنیم، به طور کلی نوعی درد را مطرح می کنیم که هم در انسان ها و هم حیوانات مشاهده شده است. اما بدترین نوع آن را می توان در کودکان و نوزادان دانست، زیرا توانایی بیان حالت خود را نداشته و تنها از درد ناشی از این عارضه رنج می برند. به عنوان پدر و مادر به ویژه آن دسته از زوجین که برای اولین بار تجربه فرزند آوری دارند، آشنایی با کولیک، علائم و درمان های آن بسیار ضروری است. در این مقاله سعی کرده ایم دانستنی ها درباره کولیک نوزادان را مطرح کنیم تا والدین راحت تر بتوانند این مساله را مدیریت کرده و به بهبود حال دلبند خود کمک کنند.

 

گریه های کولیکی نوزادان و علل آن

 

کولیک یعنی چه؟

قبل از هر چیز به این پرسش پاسخ دهیم که کولیک یعنی چه؟ در پاسخ باید گفت که کولیک به حالتی گفته می شود که یک کودک سالم بدون هیچ دلیل مشخصی شروع به گریه و سر و صدا کردن می کند. زمانی می توان نام گریه های کودک را کولیک گذاشت که برای مدت زمان 3 ساعت در روز، حداقل 3 روز در هفته و بیش از مدت 3 هفته ادامه پیدا کند. در پاسخ جزئی تر به این سوال که کولیک یعنی چه؟ باید گفت که این حالت و درد غالبا چند هفته بعد از تولد شروع می شود و بدترین دوره خود را در بازه زمانی بین هفته 4 تا 6 تولد تجربه می کند. غالبا نوزادان پس از 3 الی 4 ماهگی به طور طبیعی از این درد خلاص می شوند و یا شدت آن بسیار کم خواهد شد. دانستنی ها درباره کولیک نوزادان گاهی تا این حد پیش پا افتاده است که برای درمان آن کاری نمی توان کرد و باید صبر کرد تا نوزاد به خودی خود ساکت شود. این باور ها می تواند در والدین به ویژه والدین جدید نگرانی و تنش هایی را ایجاد کند. اما در ادامه این مقاله راهکارهای ساده ای را عنوان می کنیم که می تواند در کاهش شدت درد و علائم کولیک موثر واقع شود.

از کجا بفهمم نوزاد کولیک داره

گریه کردن در نوزادان امری طبیعی است، اما آن دسته از اطفال که دچار کولیک هستند، بیش از دیگر نوزادان گریه می کنند و البته باید اشاره کرد که آنها سالمند و مشکل خاصی در سلامتی شان دیده نمی شود. با این حال از کجا بفهمم نوزاد کولیک داره ؟ شاید بتوان یکی از نشانه های این عارضه را شروع و پایان گریه در زمان مشخصی از روز دانست. غالبا نوزادان کولیکی در اواخر روز کلافه می شوند و شروع به گریه می کنند، با این حال می توان انتظار گریه از چنین نوزادانی را در هر ساعتی از شبانه روز داشت.

از دیگر نشانه های این عارضه می توان به گریه های بی دلیل نوزادان اشاره کرد. به عنوان مثال نوزاد شما نه گرسنه است و نه نیاز به تعویض پوشک دارد، با این حال شروع به گریه و سر و صدا کردن می کند. در پاسخ به این پرسش که از کجا بفهمم نوزاد کولیک داره می توان به رنگ پوست طفل حین گریه اشاره کرد که به رنگ قرمز روشن در می آید. هم چنین معمولا نوزادان به نحوی گریه می کنند که گویی درد شدیدی را تجربه می کنند. هم چنین در هنگام گریه مشت های خود را جمع کرده و پاهایشان را می پیچانند. باید اشاره کرد که در هنگام گریه کودک هوا را می بلعد و در نتیجه دچار نفخ و سفتی شکم و دل پیچه می شود. این مساله باعث تشدید گریه وی شده و پس از دفع گاز و یا مدفوع شاهد تسکین در علائم و شدت گریه او خواهیم بود.

علت درد کولیکی

حال که تا حدی با این عارضه آشنا شدید، باید دانست که چرا برخی اطفال دچار این قولنج می شوند؟ علت درد کولیکی در نوزادان چیست و چه عواملی آن را تشدید می کند؟ در ادامه به بررسی این عوامل پرداخته ایم. پزشکان بر سر علت درد کولیکی اتفاق نظر ندارند و دلایل متعددی را برای آن برشمرده اند. برخی از این عوامل که احتمال بالاتری دارند عبارتند از:

ناراحتی های ناشی از سوء هاضمه و نفخ

سیستم و اندام های گوارشی که کامل رشد نکرده است

حساسیت به شیر مادر و یا شیر خشک

کم و یا زیاد غذا دادن به نوزاد

نوعی از سردرد میگرنی در دوران نوزادی

واکنش های هیجانی و احساسی کودک

 

نفخ نوزادان، از علل احتمالی گریه های کولیکی

 

اگرچه هنوز هیچ کدام از این علائم قطعیت ندارند، ولی بررسی های پزشکی نشان داده است که احتمال این عوامل بیش از سایر موارد می تواند علت درد کولیکی باشد.

درمان کولیک

کولیک می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود، اما راهکارهایی برای کاهش تحریک کودک و تسکین شدت گریه های وی وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

تغذیه نوزاد

اگر به کودک خود شیر می دهید، در مصرف روزانه مواد غذایی توسط خودتان دقت کنید. هر چیزی که شما می خورید، مستقیما بر روی بدن کودک تاثیر می گذارد. بنابراین اگر شما و یا کودکان به ماده غذایی خاصی حساسیت دارید، در دوران شیردهی از مصرف آنها پرهیز کنید. یکی از موارد شایع حساسیت ها در تغذیه نوزاد، واکنش به کافئین و لبنیات است. در چنین شرایطی تا جای ممکن از مصرف چنین موادی پرهیز کنید و ضروری است برای دریافت برنامه غذایی مناسب، با پزشک خود مشورت کنید.

 

تغذیه صحیح نوزاد، موثر در کاهش دردهای کولیکی

 

در صورتی که تغذیه نوزاد شما با شیر خشک انجام می شود، برند شیر خشک خود را تغییر دهید. ممکن است برخی ترکیبات در شیر خشک فعلی سبب تحریک نوزاد شده باشد. بهتر است در تغذیه نوزاد، دفعات تغذیه را بیش تر کرده و هر بار مقدار کمی به او شیر برسانید. اگر کودک شما سریع و با عجله غذا می خورد، احتمال دل درد و قولنج و در نتیجه گریه در او بیشتر می شود، بنابراین سرعت تغذیه او را با کوچک کردن سوراخ شیشه شیر کاهش دهید و ایستاده به او غذا برسانید.

بغل کردن نوزاد

از دیگر شیوه های کاهش شدت گریه های کولیکی می توان به بغل کردن نوزاد اشاره کرد. غالبا نوزادانی که دچار این عارضه هستند، به در آغوش گرفته شدن و تکان دادن واکنش های مثبتی نشان می دهند. اگر نوزاد دچار نفخ شده است، بهتر است او را سرپا نگاه دارید تا این نفخ به دل پیچه و سنگینی شکم تبدیل نشود. هم چنین از آنجایی که غالبا این درد در عصرگاه آغاز می شود، می توانید در این فاصله نوزاد را بغل کنید تا از شدت گریه های او در لحظات آغازین بکاهید.

 

کاهش گریه های کولیکی با بغل کردن نوزاد

 

درمان های جانبی کولیک

شیوه های دیگری هم در کنار موارد نام برده وجود دارد که ما در این بحث آن را درمان های جانبی کولیک می نامیم. شما می توانید برای تسکین شدت دردهای نوزاد با او تماس پوستی بیش تری برقرار کنید. هم چنین بردن او به حمام آب گرم و یا قرار دادن حوله ای گرم بر روی شکم او می تواند مثمر ثمر باشد. صدای برخی وسایل خانه نظیر جاروبرقی، ماشین لباس شویی، سشوار و تلویزیون می تواند در کاهش شدت درد وی موثر باشد. یکی دیگر از درمان های جانبی کولیک را می توان بیرون بردن نوزاد با کالسکه و یا در ماشین باشد. البته در صورتی که هوا مساعد بوده و به سلامتی نوزاد آسیبی وارد نشود.

استفاده از مکمل های کولیک

یکی دیگر از راهکارهای درمان این عارضه را می توان استفاده از مکمل های کولیک دانست. این محصولات غالبا حاوی عصاره های گیاهی با طبع گرم و ضد نفخ می باشند که می توانند از شدت درد های شکمی و اسپاسم های عضلات دستگاه گوارش بکاهند و به این شیوه به تسکین گریه های کودک منجر شوند. سایت وب دارو با عرضه محصولات ضد کولیک در قالب شربت و قطره توانسته گامی موثر در زمینه کاهش شدت دردهای کولیکی نوزادان بردارد و شما هم می توانید برای تکمیل درمان دلبند خود به صفحه فروش محصولات کولیک ما مراجعه نمایید.

در نتیجه آنکه کولیک ...

به گریه های بی دلیل نوزادان سالم گفته می شود که برای مدت زمانی بیش از 3 هفته ادامه پیدا کند و غالبا در ساعت مشخصی از روز شروع و خاتمه خواهد داشت. اگرچه دلیل اصلی و علمی این عارضه هنوز با قطعیت مشخص نیست، اما پزشکان تحریکات غذایی، نفخ، سیستم گوارش تکامل نیافته و برخی احساسات را عامل اصلی این درد و گریه می دانند. برای درمان این حالت شما می توانید کودک خود را با رعایت اصول تغذیه کرده و در این مسیر از پزشک خود مشورت بخواهید. هم چنین دوش آب گرم، تماس پوستی با کودک، در آغوش گرفتن و تکان دادن وی می تواند در این مسیر یاری تان کند. برای تکمیل درمان های خانگی کولیک می توانید از محصولات مکمل گیاهی سایت وب دارو هم استفاده کنید که تا به امروز امتحان خود را به خوبی پس داده است.