از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟
  • 2021/05/12
  • 0

از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟

کلسیم یکی از حیاتی ترین مواد برای بدن است که برای ساخت استخوان ها و دندان های محکم به کار می آید. هم چنین عضلات و قلب انسان به عنوان قوی ترین عضله، به این ماده برای ادامه کار خود نیاز پیدا می کنند. زمانی که مقدار کافی از این ماده توسط بدن دریافت نشود، خطراتی نظیر پوکی استخوان دامن گیر فرد خواهد شد. هم چنین این خطر برای کودکان بیش از گروه های دیگر است و ضمن بالا رفتن ریسک ابتلا به نرمی استخوان، ممکن است در سن رشد، به اندازه کافی نمو نداشته باشند. این توضیحات اهمیت تامین شدن نیاز بدن به کلسیم را روشن تر می سازد. اما از کجا بدانیم کمبود کلسیم داریم؟ علائم و علل بروز این عارضه چیست و چه کسانی بیش از سایرین احتمال مواجه شدن با کمبود این ماده را دارند؟ مطالعه ادامه این متن، شما را به طور کامل با کمبود کلسیم، شناخت عوارض و نشانه های هشدار دهنده کمبود آن و راهکارهای پیشگیری و درمان آشنا می سازد.

کمبود کلسیم و راه های تشخیص و درمان آن

بررسی چرایی کمبود کلسیم

قبل از هر چیز باید به بررسی چرایی کمبود کلسیم پرداخته شود تا از این طریق بتوان عواملی را که تحریک کننده و مسبب این عارضه هستند را شناسایی نمود. بسیاری از افراد با افزایش سن در معرض خطر کمبود کلسیم قرار می گیرند. این کمبود ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله باشد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف کلسیم ضعیف در طی یک دوره طولانی مدت، به ویژه در دوران کودکی
  • داروهایی که ممکن است جذب کلسیم را کاهش دهند
  • عدم تحمل غذایی به غذاهای غنی از کلسیم
  • تغییرات هورمونی، به ویژه در زنان
  • عوامل ژنتیکی خاص
  • عدم دریافت ویتامین D کافی

تامین نیاز بدن به  کلسیم با مصرف مواد غذایی مناسب و مکمل ها

این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در هر سنی که هستیم، مراقب میزان دوز مصرف کلسیم خود باشیم. در سنین مختلف نیاز بدن به این ماده تغییر می کند و هم چنین میزان نیاز مردان و زنان هم با یکدیگر متفاوت است. آگاهی از این میزان، می تواند شما را در حفظ سلامت استخوان ها یاری کند.

جداول زیر نشان گر دوزهای استاندارد کلسیم مصرفی بدن در سنین مختلف است.

گروه سنی

دوز پیشنهاد شده روزانه طبق دستور سازمان ملی بهداشت آمریکا

نوزادان 0 تا 6 ماه

200 میلی گرم

نوزادان 7 تا 12 ماه

260 میلی گرم

کودکان 1 تا 3 سال

700 میلی گرم

کودکان 4 تا 8 سال

1000 میلی گرم

کودکان 9 تا 18 سال

1300 میلی گرم

 

این میزان برای کودکان دختر و پسر تفاوتی نمی کند. اما در سنین بزرگسالی میزان کلسیم دریافتی هم از نظر میزان متفاوت می شود و هم بین زنان و  مردان تفاوت به وجود می آید. دوزهای استاندارد کلسیم دریافتی زنان و مردان در ادامه عنوان شده است.

 

گروه سنی

دوز پیشنهاد شده روزانه طبق دستور سازمان ملی بهداشت آمریکا

زنان 19 تا 30 سال

1000 میلی گرم

زنان 31 تا 50 سال

1000 میلی گرم

زنان 51 تا 70 سال

1200 میلی گرم

زنان بالای 70 سال

1200 میلی گرم

 

 

گروه سنی

دوز پیشنهاد شده روزانه طبق دستور سازمان ملی بهداشت آمریکا

مردان 19 تا 30 سال

1000 میلی گرم

مردان 31 تا 50 سال

1000 میلی گرم

مردان 51 تا 70 سال

1000 میلی گرم

مردان بالای 70 سال

1200 میلی گرم

 

زنان با افزایش سن بیش از مردان در معرض کمبود کلسیم قرار می گیرند و این مساله در سنین یائسگی افزایش پیدا می کند. بنابراین از سن 50 سالگی به بعد، مصرف کلسیم در زنان باید افزایش پیدا کند.

علائم اصلی کمبود کلسیم در بدن

نکته حائز اهمیت آن است که کمبود ماده ای مانند کلسیم چگونه خود را در بدن نشان می دهد؟ اگر بتوانیم متوجه نشانه های کمبود کلسیم در بدن شویم، می توان جلوی تحلیل رفتن استخوان ها را گرفت و مانع از بروز پوکی استخوان شد. اما این نشانه ها کدامند؟

در مراحل اولیه کمبود کلسیم ممکن است فرد نشانه های خاصی را مشاهده نکند. اما زمانی که اندکی پیشروی در این کمبود صورت می گیرد، شاهد ظاهر شدن علائم اصلی کمبود کلسیم در بدن هستیم. بارز ترین نشانه ها عبارتند از

  • گرفتگی و اسپاسم های عضلانی
  • گیجی و ضعیف شدن حافظه
  • سوزن سوزن شدن دست و پاها
  • توهم
  • افسردگی
  • ناخن های شکننده و ضعیف
  • شکسته شدن آسان استخوان ها

باید اشاره کرد که کمبود کلسیم می تواند کل بدن را درگیر سازد و شاهد رشد کم موها، ناسالم شدن پوست، ضعیف شدن ناخن ها، ضعف در ترشح انتقال دهنده های عصبی و ... شود. متاسفانه این مساله تا قدری خطرناک است که می تواند در افراد سالم سبب بروز تشنج گردد.

شکستگی ناخن ها، از علائم کمبود کلسیم در بدن

اگر شاهد علائم نام برده شده به ویژه احساس سوزن سوزن شدن دست و پاها و گرفتگی های عضلانی هستید، باید سریعا نسبت به تشخیص و درمان این عارضه اقدام نمایید. امروزه داروهای مکملی برای درمان کمبود کلسیم روانه بازار شده اند که می توانند به خوبی این کمبود را برطرف سازند. داروخانه آنلاین وب دارو از عرضه کنندگان قوی این مکمل هاست که می تواند شما را در زمینه درمان مشکل یاری سازد.

بهترین دارو برای کمبود کلسیم

کمبود کلسیم مساله ای است که ممکن است در هر سنی و برای همه گروه از افراد بروز کند. باید با آگاهی از علائم این مساله، نسبت به درمان به موقع آن اقدام نمود. اما بهترین دارو برای کمبود کلسیم چیست؟ پاسخ ساده است، بهترین درمان برای کمبود کلسیم، افزایش میزان کلسیم دریافتی در برنامه غذایی است.

مواد غذایی نظیر بروکلی، لبنیات، حبوبات، سبزیجات با برگ های سبز تیره و غلات و دانه هایی نظیر چیا و کنجد، ماهی سالمون و کاردین، مواد غذایی غنی شده با کلسیم و ... منابع خوبی برای کلسیم هستند که می توانند نیاز بدن را به خوبی تامین سازند. اما زمانی که کمبود کلسیم بروز می کند، استفاده از مکمل های حاوی کلسیم می تواند تاثیرات مناسب تری بر روی بدن داشته باشد. این مکمل ها معمولا در داروخانه ها و مراکز درمانی به فروش می رسد. شما می توانید برای اطمینان از تهیه بهترین دارو برای کمبود کلسیم، به سامانه فروش آنلاین وب دارو مراجعه کرده و نسبت به تهیه انواع مکمل های حاوی کلسیم اقدام نمایید. خرید مکمل کلسیم از وب دارو، به علت کیفیت بالای محصولات و قیمت مناسب آن و هم چنین تحویل فوری در محل شما، تجربه ای ایده آل از خرید آنلاین خواهد بود.

برای تکمیل درمان توصیه می شود، ورزش و تحرک روزانه را در برنامه خود جای دهید، مصرف مشروبات الکلی و تنباکو را کاهش داده و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را افزایش دهید.

مصرف مکمل های حاوی کلسیم به منظور جلوگیری از پوکی استخوان

سخن آخر

کلسیم ماده معدنی ضروری برای همه فعالیت های بدن است که از اجزای اصلی استخوان ها و دندان های ما به شما می رود. این ماده از نوزادی تا کهن سالی برای بدن مورد نیاز است و کمبود آن  می تواند ضمن وارد کردن آسیب به ساختار اسکلتی، صدماتی را هم به ماهیچه ها و سیستم عصبی وارد کند. افزایش سن به ویژه در زنان میزان نیاز به این ماده را افزایش می دهد و انتظار می رود همه افراد با شناخت علائم کمبود این ماده، مانع از بروز و پیشروی کمبود کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان شوند. ضعف در ماهیچه ها، گیجی و خستگی، توهم، سست شدن ناخن و استخوان ها از شایع ترین نشانه های کمبود کلسیم می باشد. برای پیشگیری و درمان این معضل، می توان از راهکاری ساده یعنی افزایش دوز مصرفی روزانه بهره جست. در کنار استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین دی نظیر لبنیات، مغزها، دانه های غلات، سبزیجات با رنگ سبز تیره و ماهی، می توان از مکمل های حاوی کلسیم بهره جست. این مکمل ها انواع گوناگونی دارند که بهترین و با کیفیت ترین آنها در سامانه آنلاین وب دارو به فروش می رسد.